Domů Blog

Jak správně vybrat duši do jízdního kola

20
ČVN

Jak správně vybrat duši do jízdního kola

Autor: Kopecký Lukáš

V dnešním článku si vysvětlíme, jak správně vybrat vhodnou duši do svého kola. Ať už potřebujeme koupit rezervní pro případ defektu nebo již jako náhradu za duši poškozenou, je nutné znát základní pravidla pro jejich výběr.

Jak správně vybrat duši do jízdního kola

Ač se to může zdát jako banalita a jednoduchá záležitost, není tomu tak zejména díky tomu, že existuje velké množství různých rozměrů a typů ventilků. Duše je z principu relativně přizpůsobivá a dokáže se roztáhnout podle pláště. Tudíž většina duší má určitý rozsah, jakému rozměru pláště se dokáže přizpůsobit.

Postup při výběru duše je následující:

Na plášti či duši přečíst jejich rozměry – nejčastěji to bývá v palcích (např. 26x1,95) nebo v milimetrech (např. 37-622). Vhodná duše musí mít rozsah, který zahrnuje náš rozměr – např. pokud máme plášť o rozměru 32/622, bude vhodná duše o rozsahu 28-42/622.

Podívat se na provedení ventilku u staré duše – obvykle se setkáme se 3 hlavními typy:

  • Klasický, velo, DV či Dunlop – nejstarší typ ventilku, dnes již na nových kolech prakticky nepoužívaný.  Bývá na starých kolech, ručních vozících apod. Má vyjímatelný vnitřek s gumičkou a převlečnou maticí.
  • AV, autoventilek, moto – v současnosti nejrozšířenější typ ventilku, používá se na levnějších typech dospělých kol, dětských kolech, kočárcích apod. Je stejný jako u aut či motorek, od toho se odvíjí jeho označení. Má také vyjímatelný vnitřek, který se dá vyšroubovat speciální čepičkou. Může být černě pogumovaný, případně vroubkovaně kovový.
  • FV, galuskový ventilek, presta, francouzský ventilek – používá se na dražších sportovních kolech, je užší než ostatní ventilky (6 místo 8 mm). Může, ale nemusí mít vyjímatelný vnitřek. Před huštěním je potřeba vyšroubovat jeho hlavičku, která se ale může snadno ohnout či ulomit. Pokud se toto stane a ventilek nemá výměnný vnitřek, je duše na vyhození. Toto se nejčastěji stává při neopatrném huštění malými hustilkami.

Obvykle volíme stejný typ ventilku, který je na původní duši – v zásadě je možné zvolit i jiný ventilek, ale je potřeba vědět, že do ráfku, kde byl původně úzký galuskový ventilek, nepůjde vložit duše s širším moto či velo ventilkem (otvor je příliš úzký). Je to samozřejmě možné řešit převrtáním na širší otvor (doporučujeme nechat udělat v servisu). Naopak použít úzký galuskový ventilek do ráfku, kde byl původně autoventilek lze, ale je vhodné použít speciální redukci, která zamezí pohybu ventilku v otvoru.

Galuskové i moto ventilky ještě mohou mít různou délku (podle výšky ráfku). Pokud máme silniční sportovní kolo s vyššími ráfky, musíme zvolit adekvátní délku ventilku či použit adaptér.

Moto ventilky existují i ve variantě se zahnutím – může být buď v ose ráfku nebo vyosené do strany. Duše s těmito ventilky se používají u malých dětských kol, odrážedel, koloběžek či kočárků a jejich zahnutí usnadňuje huštění.

Zobrazit více aktualit