Domů Blog

Jak vybrat elektrokolo

05
DUB

Jak vybrat elektrokolo

Autor: Kopecký Lukáš

Připravili jsme pro Vás několik informací a rad k výběru správného elektrokola.

Jak vybrat elektrokolo
  1. Úvod – co je to vlastně elektrokolo
  2. Proč chtít elektrokolo
  3. Typy elektrokol
  4. Který elektromotor více pomáhá
  5. Výkon, dojezd a baterie
  6. Které elektrokolo je pro mě nejvhodnější
  7. Jak se pozná dobré elektrokolo
  8. Jak nakupovat elektrokolo

1. CO JE VLASTNĚ ELEKTROKOLO?

Předtím, než se rozhodnete pro koupi elektrokola, je vhodné seznámit se s tím, co to vlastně elektrokolo je.

  • Je to běžné jízdní kolo doplněné o elektrický pohon pomáhající při jízdě.
  • Funkce motoru je aktivována šlapáním, které je snímáno speciálním senzorem umístěným ve šlapacím středu. I na elektrokole tedy musíte šlapat, motor vám pouze pomáhá.
  • Elektrokolo je možné uvést do pohybu i bez šlapání, ale nanejvýš do rychlosti 6 km/h, např. pro asistenci při tlačení do prudkého kopce nebo rozjíždění.
  • Maximální výkon motoru je stanoven na 250W a maximální elektrické napětí celého systému může být 48V.
  • Maximální rychlost, do které elektrický pohon pomáhá, je 25 km/h. Když dosáhnete této rychlosti, motor se automaticky vypíná.
  • Pokud se baterie vybije nebo systém vypnete, můžete na elektrokole jet jako na běžném jízdním kole bez jakéhokoliv odporu (problém může činit jen jeho vyšší váha, která činí jízdu do kopce bez motorové asistence obtížnější).

Na elektrokolo, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194, se z hlediska zákonu o provozu na pozemních komunikacích pohlíží jako na běžné jízdní kolo, tudíž můžete jezdit na cyklostezkách, nepotřebujete řidičské oprávnění a přilba je povinná pouze do věku 18 let. Používání cyklistické přilby však doporučujeme všem uživatelům elektrokola.

2. PROČ CHTÍT ELEKTROKOLO?

Existuje mnoho důvodů, proč se rozhodnout pro koupi elektrokola. Mezi nejčastější motivy pro jeho zakoupení patří např.

  • postupné nezvládání fyzické námahy při jízdě na běžném kole (nejčastěji kvůli zdravotním problémům ve starším věku)
  • velké rozdíly ve fyzické kondici mezi partnery, kteří spolu chtějí sdílet krásy cyklistiky, ale jeden z nich (nejčastěji manželka) nezvládá tempo a délku společných výletů
  • pohodlnější a rychlejší dojíždění do práce ve velkých městech – bez potu a nervů v auty zacpaných ulicích, bez starostí s parkováním, šetření peněz i životního prostředí
  • adrenalinové sportovní vyžití v náročném horském terénu – při použití sportovních celoodpružených elektrokol si může užít náročné technické sjezdy i výjezdy bez nutnosti používat lanovky či jiného dopravního prostředku

3. TYPY ELEKTROKOL

  • Cestovní a městská elektrokola – Obvykle pohon v zadním náboji, baterie umístěná na nosiči, unisex rám s nízkým nástupem, pohodlný vzpřímený posed, jednoduché ovládání. Určeno na jízdu po silnici a zpevněných cestách.
  • Sportovní crossová elektrokola – motor buď v náboji nebo středový umístěný v rámu kola, baterie buď na nosiči nebo uvnitř rámového trojúhelníku, rozdělení na pánské a dámské rámy. Určené na sportovnější ježdění na silnici i v lehčím terénu.
  • Sportovní horská elektrokola – motor obvykle středový, baterie uvnitř rámového trojúhelníku, u dražších modelů dokonce integrovaná do rámu. Vysoký výkon a kroutící moment, torzní snímač síly šlapání, odpružená přední vidlice nebo i zadní stavba. Určeno na sportovní jízdu převážně v terénu – celoodpružené modely s vyšším zdvihem mohou být použity i v bikeparcích a na sjezdových tratích.
  • Skládací elektrokola – obvykle rozměr plášťů 20“, nízký rám s pohodlným nástupem, motor v zadním náboji a baterie na nosiči. Možnost jednoduchého složení do malého rozměru. Určeno na městský provoz na kratší vzdálenosti, na dovolenou do kempu apod.
  • Ostatní – např. elektrotříkolky – určeny pro osoby se sníženou pohyblivostí.

4. KTERÝ ELEKTROMOTOR VÍCE POMÁHÁ

Nejdůležitější součástí elektrokola je motor – proto je vhodné znát nejpoužívanější typy používaných elektromotorů:

  • Nábojový motor – obvykle se používá na základních typech cestovních a skládacích elektrokol, bývá nejčastěji umístěn do zadního kola (někdy i do předního). Jeho výhodou je nízká cena a možnost použití i na běžném kole s klasickým rámem. Mezi nevýhody patří horší demontáž kola např. při defektu, nevýhodné rozložení váhy spíše dozadu, pomalejší reakce při spínání elektropohonu (zde obvykle používaný senzor otáčení klik vyžaduje pro aktivaci delší otočení klikami)
  • Středový motor – používá se na dražších typech sportovních elektrokol, vyžaduje obvykle speciální konstrukci rámu, baterie bývá umístěna uvnitř rámového trojúhelníku nebo dokonce zabudována do spodní rámové trubky. Oproti nábojovému motoru má několik výhod – díky torznímu snímači dokáže rychle reagovat na tlak na pedál a tomu přizpůsobit sílu dopomoci – reakce motoru je blesková (stačí malý tlak na pedál a motor se aktivuje). Toto má význam především v náročnějším horském terénu. Další výhodou je nižší těžiště a hmotnost soustředěná do středu kola. Je zde rovněž snažší výměna duše při defektu. Nevýhodou je vyšší cena. Mezi nejlepší systémy patří výrobky firem Bosch, Shimano a Yamaha.

Jak již bylo zmíněno, maximální výkon motoru je omezen legislativou na 250W – samozřejmě existují i silnější motory, jejich použití na pozemních komunikacích (včetně cyklostezek) není legální – v tomto případě se vystavujete nebezpečí finančního postihu nebo dokonce trestního stíhání (např. v případě dopravní nehody). Proto doporučujeme před koupí kontrolu toho, zda dané elektrokolo odpovídá evropské normě EN15194.

5. VÝKON, DOJEZD A BATERIE

Často zmiňovanou otázkou je dojezd elektrokola. Samozřejmě v první řadě záleží na kapacitě baterie, ale není to jediný faktor. Mezi další klíčové konstrukční parametry patří napětí celého systému (24V, 36V nebo 48V), systém pohonu (středový X nábojový, jejich konstrukční provedení). Dále dojezd závisí na způsobu používání elektrokola – zde hrají roli zejména tyto faktory:

  • Hmotnost jezdce a nákladu
  • Fyzická kondice jezdce
  • Styl a povaha jízdy
  • Technický stav elektrokola (nahuštění plášťů, promazání klíčových součástí elektrokola atd.)
  • Teplota ovzduší, směr a síla větru
  • Výškový profil trasy a povaha terénu (hrubý povrch, kopcovitý terén, časté rozjíždění atd.)

Je chybou, když se zákazník zajímá primárně o udávaný tabulkový dojezd elektrokola a věří informacím některých neseriózních prodejců, kteří udávají nereálné parametry. Proto je důležité vybírat renomované výrobce, kteří u svých elektrokol uvádějí tabulku s možnými kilometrovými dojezdy v závislosti na hmotnosti jezdce a profilu terénu.

NAPĚTÍ (V): Měření potenciálního výkonu baterie. Baterie s vyšším napětím poskytují větší výkon. Typické napětí pro baterie je 24 V, 36 V a 48 V.

AMPÉRHODINA (Ah): Jedná se o míru energetické kapacity baterie, který je při plném nabití schopen pojmout akumulátor. Běžně se proto používá termín kapacita akumulátoru.1Ah je definována jako náboj, který akumulátor či článek dodá do obvodu při konstantním proudu 1 ampér za dobu 1 hodiny. Typická hodnota se bude pohybovat od 8 do 20 Ah.

WATTHODINA (Wh): Watthodina je jednotka energie. Měří se naměřená kapacita akumulátoru ve wattech. Může se vypočítat tak, že se ampérhodiny baterie vynásobí napětím (Ah x V = Wh). Například 36V baterie s 11 ampérhodin by měla 396 Watthodin.

Obvykle bude elektrokolo spotřebovávat někde mezi 8 a 16 watty na kilometr v závislosti na tom, jak jezdec šlape a kolik kopců musí překonat. Takže pokud vezmete kapacitu vaší baterie ve Watt hodinách a podělíte ji předpokládanou spotřebou Wh / km, získáte představu, jak daleko se s pomocí elektromotoru dostanete.

6. KTERÉ ELEKTROKOLO JE PRO MĚ NEJVHODNĚJŠÍ?

Při výběru vhodného typu elektrokola je dobré ujasnit si předem následující otázky:

  • Za jakým účelem si elektrokolu pořizuji – jako dopravní prostředek, sportovní nástroj apod.
  • Kde budu převážně jezdit (silnice, zpevněné cesty, terén apod.)
  • Jak často a jak dlouhé trasy budu jezdit – kratší cesty nebo dlouhé výlety, denní nebo občasné použití apod.
  • Zda potřebuji rám se speciálními vlastnostmi - nízký nástup, skládací, celoodpružený apod.
  • Kolik peněz do koupě hodlám investovat.
  • V případě, že mám výše uvedené otázky zodpovězeny, zbývá zvážit následující skutečnosti:
  • Odpovídá požadované elektrokolo předpisům – je možný jeho legální provoz na pozemních komunikacích?
  • Nabízí prodejce následný servis a jsou dostupné náhradní díly?
  • Odpovídá cena elektrokola jeho vlastnostem?

7. JAK SE POZNÁ DOBRÉ ELEKTROKOLO?

Zde je několik tipů, jak poznám kvalitní elektrokolo:

  • Je použit značkový systém pohonu a kvalitní baterie se značkovými články
  • Ostatní použité komponenty na kole (odpružená vidlice, systém řazení, brzdy atd.) jsou kvalitní, značkové a odpovídající ceně kola.
  • Výrobcem je renomovaná značka s dlouholetou historií, mnoha prodejními místy a širokým spektrem nabízených modelů
  • Prodejcem je kvalitní a prověřený kamenných obchod s odborně zdatným a zkušeným personálem, který umožní např. i zkušební jízdu a nabídne servisní zázemí.

8. JAK NAKUPOVAT ELEKTROKOLO?

Z výše uvedeného vyplývá, že je bezpodmínečně vhodné nakupovat u specializovaných prodejců jízdních kol a elektrokol, kteří jsou odborně způsobilí a dokážou Vám s výběrem elektrokola poradit a poskytnout Vám kvalitní servis v době záruky i po jejím uplynutí. Vyvarujte se nákupu elektrokola v supermarketech a u jiných neodborných prodejců!

Zobrazit více aktualit