Domů Blog

Jak vybrat hustilku na kolo?

01
DUB

Jak vybrat hustilku na kolo?

Autor: Kopecký Lukáš

Hustilka představuje nedílnou součást cyklistické výbavy - jak na výběr správného typu Vám poradí náš článek.

Jak vybrat hustilku na kolo?

Pumpa, hustilka, pumpička… Lze použít i označení zachránce? Samozřejmě! Hustilka už zachránila nejednu cyklistickou výpravu, nebo odvrátila pozdní příchod do zaměstnání. Současný trh nabízí bohatý výběr hustilek a mírné komplikace při výběru nám může způsobit i několik typů používaných ventilků. Pojďme si tedy v této povinné výbavě každého cyklisty udělat jednou pro vždy jasno!

Co je dobré vědět?

  • typ ventilku
  • způsob využití
  • maximální tlak
  • ergonomie
  • speciální typy

Typ ventilku:

Autoventilek – prakticky nejrozšířenějším typem, setkáme se s ním u jízdních kol, koloběžek, kočárků, motocyklů, automobilů. Označuje se zkratkou AV.   

Galuskový – používá se převážně u kol vyšší třídy. Poznávacím znakem je menší průměr oproti autoventilku a korunka, kterou je před huštěním potřeba povolit a následně opět utáhnout. Zde se setkáme se zkratkou FV.    

Veloventilek / Dunlop – neustále k vidění na starších kolech, případně u různých ručních vozíků atp. Poznat ho lze například snadným rozebráním a následnou možností výměny těsnící hadičky. Jako zkratka pro tento typ cykloventilku se používá označení DV.

„Tip: Ráfek pro galuskový ventilek má menší otvor, nelze ho proto bez zásahu do ráfku nahradit např. autoventilkem. Naopak duši s méně používaným veloventilkem lze nahradit duší s pohodlnějším a dostupnějším autoventilkem.“

Pokud se zajímáme o hustilku na pravidelné dofukování kol a domácí servis, nejlepší volbou bude dílenská pumpa. Ta nám díky velkému pístu a tubusu zajistí rychlé a efektivní nahuštění, většina modelů nabízí také manometr pro přesnost huštění a samozřejmostí bývá i duální hlava pro huštění všech typů používaných ventilků. Lze také dokoupit příslušenství v podobě redukcí pro míče, nafukovací čluny atd…

Odlišné nároky však budeme mít na cestovní hustilku, kterou plánujeme vozit s sebou pro řešení případných defektů. Zde je již dobré vědět, že ne každou cestovní hustilkou lze nahustit vyšší tlak např. u silničního kola. Většina modelů nabízí i praktický držák pro montáž pod košík na láhev, případně na sedlovku. Výrobci se soustředí na kompaktní rozměry a nízkou hmotnost. I zde většinou platí, že cestovní hustilky jsou připraveny obsloužit různé typy ventilků.

Maximální tlak:

Mějte na paměti, že mezi cyklisty stále existuje vysoká míra solidarity a v případě potíží na cestách Vám většina z nás ráda pomůže. Ovšem vlastní náhradní duši (tu cyklistickou) Vám poskytne málokdo. Důvod je relativně prozaický a nemá nic společného s její cenou v penězích. Tu náhradní duši totiž můžeme za rohem sami potřebovat. Často tak zákazníkům doporučujeme mít základní nařadí a příslušenství, i když s ním neumí stoprocentně pracovat.

Ergonomie:

Pohodlí při huštění zajistí detaily, kterých si nemusíme na první pohled ani všimnout. Mezi takové vychytávky patří výklopné madlo pro pohodlný úchop, integrovaná hadička, díky které nehrozí „zalomení“ ventilku v ráfku, nebo například teleskopický píst, který i při malých rozměrech hustilky zajistí velkou dávku vzduchu při jednom stlačení.

Jak již bylo zmíněno, tlak u většiny jízdních kol se pohybuje do 5BAR. Existují však vyjímky v podobě silničních kol, či expedičních speciálů, které jezdí „natěžko“. Zde je namístě zvážit i hustilku s vyšším výkonem. Obecně lze říci, že čím většího tlaku je pumpička schopna dosáhnout, tím pomalejší je vlastní huštění. Je tedy většinou kontraproduktivní používat hustilku určenou pro silniční kola na kole horském, ovšem lze to.

Speciální typy:

CO2 bombičky – Skladné, lehké, efektivní – tak lze specifikovat hustilky poháněné stlačeným plynem v malých bombičkách. Nezastupitelnou úlohu mají při závodech, kdy je potřeba vše řešit rychle. Využití ale najdou i při řešení defektu na bezdušových kolech (Tubeless), kdy je pro správné zaskočení patky pláště do ráfku potřeba silný náraz vzduchu. To jde v terénu za použití pouze hustilky velmi obtížně.

Odpružení – Ve světě cyklistiky se setkáme i se speciálně navrženými hustilkami na vzduchové vidlice a tlumiče. Díky své konstrukci zvládne nahustit vysoký tlak a její speciální hlava zajistí, že tlak z vidlice po nahuštění neuteče.

Vzduchové rezervoáryHustilka s rezervoárem, případně samostatný rezervoár nám umožní pomocí pumpy nashromáždit velké množství vzduchu pod vysokým tlakem, které je poté v okamžiku najednou vpuštěno přímo do bezdušového pláště. Důvodem je opět správné zaskočení patek pláště do ráfku a tím i jeho dokonalá vzduchotěsnost. Toto řešení je, vzhledem ke své velikosti, vhodné především pro dílenské použití.

Široký výběr nejen hustilek naleznete na našem e-shopu a samozřejmě i na všech našich prodejnách, kde Vám s výběrem rádi pomůžeme.

Zobrazit více aktualit