Připravili jsme pro Vás návod jak učinit svoje jízdy na kole za snížené viditelnosti bezpečnější
Dny se nezadržitelně zkracují, podzimní mlhy a plískanice spolu s ranním a večerním šerem představují riziko pro cyklistu na silnici. Aby se minimalizovalo riziko střetu s automobily je nutné dbát na dobrou viditelnost. Vše se dá shrnout do základní poučky – vidět a být viděn.
K tomu, aby byl cyklista dobře vidět, slouží dva základní prvky bezpečnosti:
pasivní – odrazky a reflexní prvky. Ty jsou dokonce v povinné výbavě jízdního kola (přední bílá a zadní červená odrazka, žluté odrazky ve výpletech kol a v pedálech). Toto musí mít každé kolo provozované na pozemní komunikaci. Tyto základní doplňky je vhodné rozšířit o reflexní prvky na oblečení, obuvi, batohu apod. Zde je možné použít širokou nabídku reflexních pásků a samolepek. Většina oblečení určeného do chladnějšího počasí již obsahuje našité reflexní prvky. Vhodné je umístění reflexního prvku na pohybující se část těla – nejčastěji nohy. To zajistí dobrou viditelnost na velkou vzdálenost
aktivní – blikačky. Ty tvoří nezbytný doplněk výše uvedených reflexních prvků. Zadní červená blikačka by měla být úplný základ, který je vhodné použít i za světla při zhoršené viditelnosti. Přední bílá blikačka nalezne uplatnění při jízdě za tmy po městě, kde je dostatek světla z pouličního osvětlení a nepotřebujeme tak výkonné přední světlo. Nejdokonalejší blikačky umí dokonce měnit frekvenci blikání při zabrždění, existují dokonce cyklistické radary kombinované s blikačkou, které dokáží upozornit na blížící se automobil zezadu a zvýšit intenzitu blikání.
K tomu, aby cyklista zároveň dobře viděl na cestu, slouží přední světla:
dnešní nabídka světel je opravdu široká a vybere si každý. Při výběru je vhodné zvážit následující parametry:
výkon a tvar světelného kužele
výdrž (délka svícení) na jednotlivé režimy
velikost světla a způsob jeho uchycení (na řidítka, na helmu apod.)
způsob napájení (baterie či dobíjecí akumulátor)
v současné době se používají téměř výhradně diodová světla, která jsou úsporná a výkonná
samozřejmě lze stále použít i klasická světla dynamo, jejich nevýhodou je ale zhasnutí při zastavení a také vyšší odpor při jízdě. Zároveň jejich výkon je poměrně slabý.
zejména u elektrokol se můžeme setkat s integrovaným osvětlením napájeným z centrálního akumulátoru
na městských kolech se též občas používají náboje s integrovaným dynamem, tyto světla jsou většinou řešena tak, že nepřestávají svítit i při zastavení.
Při výběru nejvhodnější varianty osvětlení doporučujeme navštívit renomovaný obchod a poradit se s odborníky. Pár základních rad nicméně pro orientaci uvádíme:
jak často jezdím ve zhoršených světlených podmínkách? Při častém využívání osvětlení je vhodnější zvolit kvalitní dobíjecí světla, která zajistí perfektní viditelnost a zároveň ušetří peníze za nákup baterií. Dobíjení probíhá nejčastěji přes přiložený USB kabel. Nevýhodou je nutnost větší péče, správná frekvence dobíjení, obvykle o něco kratší doba svícení a také lehce vyšší cena. Pokud jezdím jen občas za snížené viditelnosti, postačí klasické světlo na baterie – výhodou je obvykle delší doba svícení a také nízké samovybíjení, takže baterie vydrží při nízkém používání klidně rok či více. Tato světla jsou také výrazně levnější.
jak výkonné světlo potřebuji? Svítivost se udává nejčastěji v lumenech, důležitý je i tvar paraboly a vytvářený světelný kužel. Při občasných jízdách po silnici stačí méně výkonné světlo (do 300 lumenů), při častém ježdění v terénu je vhodné zvolit silnější světlo s výkonem 700-800 lumenů nebo i více.
jak světlo na kolo uchytit? Dříve se používaly samostatné držáky, do kterých se světlo zasouvalo. V současné době se přechází na pružné uchycení pomocí gumových pásků, které je univerzálnější a lépe drží na kónických tvarech řidítek. Nejvýkonnější světla mají samostatný akumulátor, který je nutné uchytit na rám a od něj vede kabel do světla. Při jízdě v terénu je vhodné základní světlo doplnit i přídavným světlem na helmu, což umožní lepší viditelnost do zatáček