Domů Blog

Několik rad pro cyklisty na konec sezóny.

11
ŘÍJ

Několik rad pro cyklisty na konec sezóny.

Autor: Kopecký Lukáš

Dny se zkracují, přicházejí podzimní plískanice, což je pro většinu cyklistů signál pro odložení jejich miláčka do sklepa či garáže. Předtím, než tak učiní, je však vhodné navštívit kvalitní cykloservis.

Několik rad pro cyklisty na konec sezóny.

Zde je největší šance, že mechanici budou odborně na výši, budou disponovat vším potřebným a kvalitním vybavením, nářadím a odvedou dobrou práci v co možná nejkratší lhůtě. Doporučuje se nechat kolo prohlédnout i přesto, že nemá na první pohled žádnou závadu. Některá poškození či opotřebení nejsou totiž pro běžného cyklistu rozeznatelná. Jedná se zejména o řetěz, náboje, středová složení, ráfky, odpružené vidlice a ozubená kolečka. Pokud se u těchto dílů v případě jejich opotřebení neprovede včas oprava nebo výměna, hrozí vážné problémy. Ať už drahá výměna v případě řetězu a pastorků, tak i nebezpečí úrazu v případě probržděných ráfků apod. Ale i když prohlídka žádnou závadu neobjeví, mechanici kolo dokonale seřídí tak, aby nám na vyjížďce perfektně fungovalo. Cena takové návštěvy servisu není příliš finančně nákladná, ale dokáže předejít mnoha problémům, a tak pomáhá ušetřit peníze při eventuální generální opravě. Ta je často nezbytná u kol, o která se jejich majitelé nestarají. Vše výše uvedené platí i pro majitele dražších kol, kde se často setkáváme s mylným názorem, že „když mám drahé kolo, mělo by vše vydržet a já se nemusím o nic starat“. V dnešní době, kdy kola vyšších cenových relací mají sofistikované a složité systémy odpružení a odlehčené komponenty, je nutné o to více se o ně starat a dbát na pravidelný servis podle instrukcí výrobce. Samozřejmě vše záleží na stylu jízdy a počtu najetých kilometrů, obecně ale platí, že každé kolo by mělo alespoň jednou ročně do servisu. Závodně ježděná kola samozřejmě častěji.

Pokud si přesto chceme kolo udržovat v domácích podmínkách, musíme počítat s nákupem alespoň základního nářadí – kromě běžného vybavení domácí dílny jsou nutné různé speciální stahováky, konusové a centrovací klíče, vyražeče a lisy ložisek, nýtovač na řetěz, odvzdušňovací sady na hydraulické brzdy atd. Nesmíme zapomínat ani na montážní stojan, bez kterého se kolo jen obtížně seřizuje. Jedná se o investice v řádu stovek až tisíců korun, z toho vyplývá, že pro běžného rekreačního cyklistu je vhodnější navštívit 1-2 x za rok odborný servis, který disponuje vším potřebným vybavením. Doporučujeme zaměřit se zejména na tyto důležité komponenty:

  • vizuální kontrola rámu (sledujeme případné praskliny, posloucháme, zda se z rámu neozývá lupání či jiné nestandardní zvuky)
  • kontrola odpružené vidlice (poškrábání vnitřních kluzných noh, stav těsnění, vůle v kluzných pouzdrech, funkce zamykání, nastavování tuhosti a odskoku)
  • stav a funkce brzd – opotřebení brzdových špalků nebo destiček, chod brzdových pák, účinnost při brždění)
  • chod a vůle jednotlivých ložisek (hlavové složení, středové složení, pedály, náboje, odpružená zadní stavba - v případě potřeby rozebrání a promazání nebo výměna)
  • kontrola pohonného systému (opotřebení řetězu, stav ozubení pastorků a převodníků)
  • chod řadících systémů (funkce řazení na pastorcích a převodnících, kontrola lanek a bowdenů)
  • kontrola vycentrování kol
  • stav plášťů a duší (opotřebení vzorku, stav boků pneumatik, kontrola duší na udržení tlaku)
  • umytí celého kola a pokud možno i celého převodového systému, následné promazání
  • kontrola dotažení všech šroubů

Všechny výše uvedené body jsou součástí našich servisních balíčků, náš odborný personál Vám doporučí nejvhodnější typ servisu pro Vaše kolo.

Zobrazit více aktualit