Domů Blog

Tipy na běžkařské výlety

ÚNO

Autor: Kopecký Lukáš

Přinášíme Vám tipy na nejoblíbenější trasy a lokace na běžecké lyžování. Vybrali jsme pro Vás to nejlepší v našem regionu, kde si můžete vychutnat dobře upravené stopy i krásnou přírodu.

Tipy na běžkařské výlety

Orlické hory – okruh kolem Kunštátské kaple

Délka 17,2 km, převýšení: 444 m

Krásný okruh Orlickými horami pravidelně upravovaný a vhodný na klasiku i bruslení. Start jsme zvolili na Mezivrší ve výšce 927 m, kde bylo nově vybudované velké parkoviště právě pro běžkaře. Díky tomuto nástupnímu místu si ušetříme nutnost zdolat počáteční velké převýšení při nástupu na hřebenové cesty. Z parkoviště vyrazíme vpravo po značené zimní běžkařské trase kolem Komářího vrchu až na Pěticestí. Toto známé místo nabízí možnost občerstvení v bufetu a představuje důležitou křižovatku turistických cest. Pokračujeme dál po cyklotrase 4071 kolem Kunštátské kaple (k její prohlídce je nutné odbočit cca 100 metrů vpravo od hlavní cesty). Po západní straně vrcholového hřebenu dojedeme až na sedlo Pod Homolí, kde přejedeme na východní stranu hřebene a vrátíme se zpět na Pěticestí. Na této trase si můžeme vychutnávat krásné výhledy na oblast Orlického Záhoří a polskou stranu. Z Pěticestí se můžeme vydat na krátkou zajížďku a navštívit vrchní stanici sedačkové lanovky na vrchu Zakletý, případně se hned vrátíme stejnou cestou k východisku naší trasy na Mezivrší.

Pokud si chceme výlet prodloužit, můžeme ze sedla Pod Homolí vyrazit na nejvyšší bod Orlických hor – Velkou Deštnou a třeba až do známého sedla Šerlich, kde se můžeme občerstvit na Masarykově chatě. Naopak, pokud jsme začátečníci nebo máme s sebou děti, můžeme vyrazit z Mezivrší na opačnou stranu a jednoduchou cestou s minimálním převýšením vyrazit na Anenský vrch, kde je známá volně přístupná rozhledna.

Suchý vrch a Buková hora

Délka 19 km, převýšení: 395 m

Velice známý okruh ve tvaru osmičky vedoucí přírodním parkem Suchý vrch a Buková hora. Pravidelně upravované trasy vhodné na klasiku i bruslení (místy ale lehce užší cesty). Nástupním místem je Červenovodské sedlo, kde se nachází velké parkoviště i infocentrum s občerstvením. Trasu je možné rozdělit na dvě poloviny a v případě potřeby absolvovat jen jednu z nich – každý ze dvou okruhů se vždy vrací na výchozí parkoviště. Začít můžeme trasou na Suchý vrch – po značené zimní běžkařské trase kolem přístřešku Hvězda stále mírně stoupáme, až dojedeme na Suchý vrch, kde se můžeme občerstvit na chatě a případně i navštívit rozhlednu. Obkroužíme malý náhorní okruh přes vrcholek a vrátíme se stejnou cestou až na rozcestí Pod Bradlem, kde se dáme doprava a severní stranou se vrátíme zpět na parkoviště. Zde si můžeme lehce odpočinout a občerstvit se v infocentru. Čeká nás druhá část zmíněné osmičky – okruh kolem Bukové hory. Zahájíme ho po východní straně a míříme jižním směrem kolem sjezdovek nad Červenou Vodou na rozcestí Nad Valteřicemi. Zde ostře uhneme vpravo a začneme se vracet severním směrem kolem sjezdovek nad Čenkovicemi (pozor na lyžaře, trasa přímo kříží sjezdové tratě). Přes rozcestí Náměstíčko sjedeme zpátky na parkoviště na Červenovodském sedle.

Pokud si chceme výlet prodloužit, můžeme navštívit pevnost Bouda pod Suchým vrchem, kde je také možnost občerstvení. Nebo si vyšlápnout až na vrcholek Bukové hory. Různých variant se zde nabízí mnoho.

Okruh Zbojnická na Dolní Moravě

Délka 13,2 km, převýšení: 230 m

Nenáročný okruh s malý převýšením vedený převážně po vrstevnicových cestách pod západní částí podkovy Králického Sněžníku. Dobře upravované stopy vhodné na klasiku i bruslení. Start je na parkovišti pod Klepáčem (pozor na obtížnější příjezd autem v případě vyšší sněhové pokrývky). Krátce po startu dojedeme na rozcestí Nad Sršňovkou, kde se dáme vlevo. Kolem pramene Lichkovského potoka jedeme traverzem pod vrcholem Klepáč až na sedlo Puchača, které leží přesně na hranici s Polskem. Cesta stále mírně stoupá, ale není nijak náročná. Od této chvíle již budeme zase pouze klesat zpátky k výchozímu bodu. Vracíme se kolem Zbojnické chaty, která dala okruhu jméno, zpátky na rozcestí Nad Sršňovkou, kde uhneme doleva a vrátíme se na parkoviště. Výlet můžeme spojit s návštěvou známého lyžařského střediska Dolní Morava.

Zajímavosti na trase:

• Dolní Morava (lyžařské středisko, stezka v oblacích, visutý most)

Upravované stopy na Kozlově

V případě dobrých sněhových podmínek jsou nejbližším cílem všech milovníků běžeckého lyžování v okolí Litomyšle upravované stopy na Kozlově. Je to vrcholek a oblíbené výletní místo nad Českou Třebovou (jen cca 10 km od Litomyšle). Vzhledem k nadmořské výšce jen 600 m však sněhová jistota nebývá v posledních letech velká. Pokud však sníh napadne, jsou zde k dispozici různé okruhy na přilehlých loukách. Stopy jsou průběžně upravovány a jsou vhodné na klasiku i bruslení. Poblíž se nachází i další běžecký areál Hory. Výhodou je dobrá dostupnost, nevýhodou nutnost jezdit stále stejné okruhy. Parkoviště bývá k dispozici na louce u odbočky do obce Kozlov. Občerstvení a zázemí je v chatě Maxe Švabinského. V případě dobrých podmínek je možné vyrazit i po třebovském hřebeni na Andrlův Chlum. Zde ale stopy nejsou upravované a jsou vhodné jen na klasiku.

Vysočina na běžkách: z Čachnova do Poličky nebo Křižánek a zpět

Délka 25/22 km, převýšení 415/

Malebný okruh českou částí Vysočiny určený především pro klasický způsob jízdy. Začíná na železniční stanici Čachnov, odtud Vás povede k zámečku Karlštejn. Zde se můžete rozhodnout, zda budete pokračovat do Poličky anebo si vyberete trasu do Křižánek na historickou hranici mezi Čechami a Moravou.

Již zmíněným výchozím bodem je vysoko položená stanice ČD Čachnov, ležící na trati Žďárec u Skutče – Svitavy. V Čachnově, ve výšce 600 m nad mořem, můžete již kousek za nádražím nasadit lyže a vyrazit ve směru modré značky, kde bývá vždy projeta stopa. Mírně stoupající trasa vás povede zhruba 5 km lesem k zámečku Karlštejn, který dnes slouží jako rekreační středisko. Zde se můžete občerstvit a rozhodnout, kam dál.

Trasa do Poličky

Máte-li rádi přejezdy, pak zvolte červenou značku, která vede dalších 5 km lesem ve výškách nad 700 m. Krátkou zastávku si zaslouží vrch a stejnojmenné chráněné území Rybenské Perničky, kde se na skalisku vyvinuly hezké skalní mísy – perničky. V zimě však většinou nebývají vidět. Odtud trasa klesá do vesnice Pustá Rybná a vede dalších 10 km překrásným otevřeným terénem kolem roztroušených samot do města Poličky. Celý okruh měří zhruba 25km

Zajímavosti a občerstvení na trase:

Trasa do Křižánek

Druhou okružní možnost nabízí z Karlštejna modrá značka kolem Zkamenělého zámku a skalních útvarů Velké perničky do malebné vesnice Křižánky, v níž tvoří řeka Svratka historickou hranici mezi Čechami a Moravou. Projeté stopy vás pak odtud zavedou severním úbočí Devíti skal k lyžařskému areálu ve Svratce, odkud se vrátíte po žluté značce zpět k železnici v Čachnově. Celý okruh měří zhruba 22 km.